Since the Renaissance and Alberti in 1435, the grid has been used as the imaging technique which made it possible for painters to draw perspectives and to represent volume onto a flat surface. Directly related to the history of representation, the grid became iconic of modernism in visual art (Mondrian, Ad Reinhardt, Sol Lewitt …). For centuries, it has also been a diagrammatric shape used to order and control spaces, and even up to now with the ubiquitous GPS cartographic grid. In that series, Pascal Dombis explores the ideas of perspective, viewpoint and representation.
Depuis la Renaissance et Alberti en 1435, la grille est la forme technique utilisée pour dessiner les perspectives et ainsi représenter le volume sur une surface plane. Directement liée à l’histoire de la représentation, la grille est devenue iconique du modernisme en art visuel (Mondrian, Ad Reinhardt, Sol Lewitt …). Mais c’est aussi une forme diagramme utilisée au cours des siècles, pour cartographier et contrôler les différents espaces, jusqu’à notre époque contemporain avec la grille omniprésente du GPS. Dans cette série, Pascal Dombis cherche à questionner l’idée de la perspective, du point de vue et de la représentation.