Spin, 2006-2012

 

[ENG] Spin is a digital generative process based on the endless depiction of concentric proliferation of thousands of rotating circles that composes hypnotic structures. The more they spin, the more they multiply and at a certain point, becomes more and more chaotic and finally ends up into a void image. Then another proliferation cycle of spinning circles starts again. This loop process is potentiality endless. Pascal Dombis moves the aesthetic research of rotating circles, including research by Marcel Duchamp at the first part of the XXth century, into a new digital computer space, and focuses his attention on a problem of how we can use algorithmic principles of generative art to make visual environments that can represent such phenomenon as vertigo, vortex or infinitude.

 

[FR] Spin est basé sur la prolifération concentrique de milliers de cercles en rotation. Plus ils tournent et plus ils se développent. L’accumulation de ces cercles compose une structure hypnotique qui, à un certain point, commence à devenir de plus en plus chaotique, pour finalement aboutir à une image vide. Alors un nouveau cycle de prolifération de cercles en rotation démarre … et ce mécanisme de boucle est potentiellement sans fin. Ce qui m’intéresse ici est comment un principe algorithmique de rotation de cercles (principe déjà utilisé par de nombreux artistes, notamment Marcel Duchamp) associé à une simple interactivité peuvent créer différents environnements sensationnels (vertige, vortex, sensation d’infini …) qui vont au delà du processus technologique qui les a engendré.